Antonio M. Espín

Empiezas a ser expert@ en un tema cuando empiezas a dudar si sabes algo / You start becoming an expert on something once you start doubting whether you know anything

Soy investigador en el programa Athenea 3i en la Universidad de Granada, dentro del Departamento de Antropología Social. Antes de este puesto, fui investigador postdoctoral en Middlesex University London. Soy licenciado en Economía y me doctoré en Economía del Comportamiento por la Universidad de Granada, bajo la supervisión de Pablo Brañas-Garza. Fui estudiante de doctorado visitante en la Universidad Pompeu Fabra con Rosemarie Nagel como supervisora, y en la Universidad de Nottingham con Simon Gächter como supervisor. Mis principales intereses de investigación se centran en los fundamentos psicológicos y biológicos del comportamiento social humano, incluido el análisis de las explicaciones próximas y últimas (evolutivas) de la cooperación y los mecanismos de refuerzo de normas. Durante mi pertenencia al programa Athenea 3i voy a estudiar el comportamiento social de un extenso grupo de romaníes españoles (gitanos) en el norte de la provincia de Granada junto con el profesor Juan F. Gamella, en el marco de mi proyecto ROM-BENETKIN. Algunos de mis trabajos de investigación (de carácter eminentemente multidisciplinar) se han publicado en revistas científicas de renombre como Proceedings of the Royal Society B, Journal of Behavioral and Experimental Economics, Journal of Happiness Studies, Economics Letters, Evolution and Human Behavior, Psychoneuroendocrinology, y Perspectives on Psychological Science. Además, también he sido cofundador y gerente de dos empresas en el sector privado y actualmente soy miembro de la Junta de la Sociedad para el Estudio de los Juicios y las Decisiones (SEJyD) y editor asociado del Journal of Behavioral Economics for Policy.

I’m an Athenea 3i Research Fellow at the University of Granada (Department of Social Anthropology). Prior to this position, I was post-doctoral researcher at Middlesex University London. I hold a degree in Economics and obtained my PhD in Behavioral Economics from the University of Granada, under the supervision of Pablo Brañas-Garza. I was also a visiting PhD student at Universitat Pompeu Fabra (supervisor: Rosemarie Nagel) and University of Nottingham (supervisor: Simon Gächter). My main research interests are focused on the psychological and biological underpinnings of human social behavior, including the analysis of the proximate and ultimate (evolutionary) explanations of cooperation and norm-enforcement mechanisms. During the Athenea 3i fellowship, I will be studying the social behavior of a large group of Spanish Romani (Gitanos) in the North of Granada province jointly with Prof. Juan F. Gamella, under the framework of my project ROM-BENETKIN. I have published my (eminently multidisciplinary) work in outstanding academic journals such as Proceedings of the Royal Society B, Journal of Behavioral and Experimental Economics, Journal of Happiness Studies, Economics Letters, Evolution and Human Behavior, Psychoneuroendocrinology, and Perspectives on Psychological Science. In addition, I have been co-founder and manager of two companies in the private sector and currently serve as board member of the Society for the Advancement of Judgment and Decision-making Studies (SEJyD) and Associate Editor of the Journal of Behavioral Economics for Policy.

2018

Vuelvo a la Universidad de Granada, ahora al departamento de Antropología Social, a través del programa Athenea 3i como IP único de un proyecto de 3 años para estudiar el comportamiento social de la población romaní junto con Juan F. Gamella y su grupo. I come back to the University of Granada, this time at the Social Anthropology Department, through the Athenea 3i program as unique PI of a 3-year project to study the social behavior of Romani people jointly with Juan F. Gamella and his team.

2015

Empiezo mi periplo londinense como post-doc en el Departamento de Economía de Middlesex University Business School, capitaneado por Praveen Kujal. I start my London periplus as a post-doc at the Economics Department of Middlesex University Business School, headed by Praveen Kujal.

2013

Obtengo mi doctorado en Economía del Comportamiento por la Universidad de Granada bajo la supervisión de Pablo Brañas-Garza, tras estancias en Universitat Pompeu Fabra (con Rosemarie Nagel) y University of Nottingham (con Simon Gächter). I obtained my PhD in Behavioral Economics from the University of Granada under the supervision of Pablo Brañas-Garza, after visiting the Universitat Pompeu Fabra (with Rosemarie Nagel) and the University of Nottingham (with Simon Gächter).